2008. június 18., szerda

Lökonómia / Freakonomics


Már régóta szemeztem ezzel a könyvvel, de valahogy sosem erre esett a választásom, hisz' a közgazdaságtan és én két külön világ vagyunk. Aztán a minap engedtem a grafikonok és statisztikák sötét erőinek és a kosaramba dobtam a fent említett művet. A könyvről csupa jót olvastam, mégis kicsit szkeptikusan fogadtam: olvasmányos közgáz? Paradoxon! Vagy mégsem?




A könyvet a Wall Street Journal által a közgazdaságtan Indiana Jones-ának aposztrofált Steven Levitt követte el jurnaliszta pajtása, Stephen Dubner asszisztálása mellett (Levitt a számokhoz, Dubner pedig a szavakhoz ért). Nyelvezete kövzetlen, mégis igényes, nem csoda, hiszen az imént említett úriember a New York Times, illetve a New Yorker rendszeres publicistája. Hogy Levitt se maradjon ki a fényárból: a Chicagói Egyetemen koptatja a katedrát, mindemellett John Bates Clark-kitüntetésben is részesült. Nem kell kényelmetlenül érezned Magad, ha fogalmad sincs milyen elismerésről van szó. A legjobb, 40 év alatti amerikai közgazdászt tüntetik ki ezzel a díjjal, kétévente. Most már ezt is tudod..

Ennyit a száraz tényekről - ezeket amúgy is elolvashatod a könyv hátoldalán, vagy a neten - és essen pár szó a lényegről is végre! A könyv nagyjából hat fejezetből áll, kapunk bevezetést is, hogy ráérezzünk a dolgok ízére, illetve ráadást is, amiről egyelőre nem sokat mondhatok, mivel még nem olvastam el. Minden fejezet egy kérdést jár körbe, a számok és tények mögé nézve, néha egészen meglepő magyarázattal szolgálva olyan kérdésekre, mint például: Mi a közös a tanárokban és a szumóbirkózókban? Vagy az egyik kedvencem: Miért élnek még mindig az anyjukkal a drogkereskedők?

Eszem ágában sincs egyetlen érdekes morzsát sem elszórni, akit érdekel, úgy is el fogja olvasni - minek tegyem hát tönkre a szórakozását? A könyv minden egyes lapja tartalmaz legalább egy olyan eszmefuttatást, érdekességet, amiből már az eheti baráti vacsoránál előhúzhatsz egyet-kettőt, ha nagyon villogni akarsz.

A közgáz lényege (állítólag) kb. annyi, hogy kiderítsük mi ösztönzi az embereket, hogy megszerezzék mindazt, amit fontosnak vagy éppen szükségesnek tartanak. Lövésem sincs, mennyire hathat ez a pár bekezdés bárkire is ösztönzőleg, mentségemre legyen szólva: nem is tisztem eladni a könyvet! Mindenesetre azt már az első pár fejezet elolvasása után kijelenthetem: ha követed példámat, egészen másképp fogsz gondolni erre a kusza és őrült világra. Ha kivégeztem a könyvet, meglátjuk mennyire másképp!

A könyvet az Európa Könyvkiadó adta ki magyar nyelven és 3.400 forintod bánja, ha csatlakoznál hozzám.

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Akinek a Lökonómia könyv tetszett, annak a következő, magyar szerző tollából származó könyv is érdfeszítő lesz:
Maklári Tamás: Klímahisztéria és egyéb gyógyítható betegségek.

Jó olvasást mindenkinek!